Az előző írásomban említett példák a képességfejlesztésre egyediek, de a tömeges oktatásból is lehet példát találni, bár igaz, jóval kevesebbet, mint az egyedi esetek között.
Melyek az eredményes képességfejlesztés feltételei?
Az első feltétel, hogy feladjuk a képességek megváltoztathatatlanságáról szóló álláspontot. Ez a nézet tudatosan-tudattalanul lépten-nyomon felbukkan. Az iskolában gyakran halljuk: X.Y rossz képességű, testvérei is azok; X.Y ragyogó matematikus, ezt az apjától örökölte. A magas pedagógiában is találunk öröklésre utaló nézetet: Minden tanuló képességeinek megfelelően haladjon. Minden tanuló jusson el képességei maximumához.
Ezek a célkitűzések azt sugallják, hogy a képesség veleszületett, amely egy életre adagolva van, mintha a képességnek maximuma volna.
A képességek megváltoztathatatlanságáról szóló tétel veszélye elsősorban abban van, hogy gyermekeinket óhatatlanul e nézetnek megfelelően neveljük. A gyengének ítélt gyermeket alacsony szintű, a jónak ítélt gyermeket magas szintű tevékenység elé állítjuk. Így a gyenge gyenge marad, a jó gyorsan fejlődik. Így fel sem merül, hogy nem öröklött tulajdonságok, hanem a gyerek által kifejtett tevékenység tette meg a maga hatását.
Még néhány feltétele az erdményes képességfejlesztésnek az iskolában, hogy a gyermeket soha ne mentsük fel az érdemi, az egyéni erőfeszítést igénylő feladatok alól; hogy megfelelően gyakoroltassuk mind az elemi, mind az összetett feladatokat; hogy direkt differenciálás nélkül azonos feladat- és problémasorokon dolgozzék; ne minősítsük idő előtt; csak fejlesztő értékelést kapjon.